Rozstrzygnięto X edycję jumpthegap® - międzynarodowego konkursu projektów, organizowanego przez firmę Roca we współpracy z BcD-Barcelona Design Centre. W trakcie spotkania w galerii Roca w Barcelonie ogłoszono zwycięskie prace w czterech konkursowych kategoriach: Wellness i zdrowie, [Nie]neutralny projekt, Woda i energia oraz Kryzys i sytuacje nadzwyczajne, a także zdobywcę nagrody specjalnej „Best of the Best”. Wśród finalistów jest troje polskich projektantów.
Dziesiąta edycja jumpthegap® wyznaczyła nowy etap w rozwoju tego międzynarodowego projektu. Konkurs proponuje nowe spojrzenie na przyszłość inspirowaną przekrojowymi wyzwaniami określonymi przez ONZ w Programie Zrównoważonego Rozwoju do 2030 roku, w obszarze opieki zdrowotnej i higieny, ochronie planety, poszanowaniu różnorodności oraz równego dostępu do nowości technologicznych. Zgodnie z tą wizją, uczestnicy jumpthegap® zaprezentowali możliwe technologicznie do wykonania projekty wnoszące wartość dodaną z zakresu innowacji i charakteryzujące się różnorodnością, trwałością, ponadczasowością oraz zdolnościami adaptacyjnymi.
Ceremonia rozstrzygnięcia konkursu zorganizowana została w formie wydarzenia hybrydowego (online i stacjonarnie) w ramach City Festival w trakcie Barcelona Design Week, 14 października 2021 roku.
Przewodniczący jury Shigeru Ban uczestniczył w spotkaniu wirtualnie i pogratulował uczestnikom oraz wyraził swoje uznanie dla wysokiej jakości projektów przedstawionych w konkursie. „To było unikalne doświadczenie. Otrzymaliśmy i przeanalizowaliśmy szeroką gamę propozycji, z których wiele uwzględniało bardzo zaawansowane prototypy prezentujące wysoką jakość projektów i talent twórców. Rozwój od pomysłu do prototypu to kluczowy etap umożliwiający dokładniejszą analizę problemów i wyzwań, jakie każdy projekt może stwarzać”.
Aby uwzględnić wszystkie aspekty zrównoważonego rozwoju związane z przestrzenią łazienki, konkurs podzielono na cztery kategorie: Wellness i zdrowie, [Nie]neutralny projekt, Woda i energia oraz Kryzys i sytuacje nadzwyczajne W każdej kategorii przyznano trzy nagrody i dodatkowo nagrodę specjalną „Best of the Best” za najlepszy projekt. W sumie w dziesiątej edycji jumpthegap® rozdano nagrody o łącznej wartości 17.000 euro:
Laia Millan Català, zdobywczyni nagrody „Best of the Best” za projekt „Ikigai”, podziękowała firmie Roca za nagrodę i wyjaśniła, że projekt ten dał jej możliwość zwrócenia uwagi na schorzenie, jakim jest demencja. „Lustro to po prostu narzędzie pomagające ludziom odkryć swoją istotę. To, co naprawdę się liczy, to ludzie, którzy w nie spoglądają” – powiedziała laureatka.
W imieniu jury Marc Viardot, Dyrektor Marketingu i Projektów Grupy Roca, zauważył, że „wszyscy członkowie jury zgadzają się, że zauważalna jest zmiana stylu projektów w porównaniu do poprzednich edycji konkursu. Zaprezentowane prace pokazują, w jaki sposób myśl projektowa może pomóc sprostać nowym wyzwaniom związanym ze zrównoważonym rozwojem w aspekcie społecznym, ekonomicznym i środowiskowym. To nowe pokolenie pcha nas w nowym kierunku, a my jesteśmy w pełni zaangażowani we wspieranie młodych projektantów i ułatwianie im pracy”.
Wszystkie projekty oceniało jury składające się z uznanych profesjonalistów pod kierownictwem japońskiego architekta i zdobywcy nagrody Pritzkera w 2014 roku Shigeru Bana (przewodniczącego jury), a także członków: Somi Kima, dyrektora ds. rozwiązań prozdrowotnych w Johnson & Johnson (J&J) Design; Paula Priestmana, projektanta, prezesa PriestmanGoode; Andreę Trimarchi i Simone Farresin, założycieli studia projektowego Formafantasma; Deborahę Seward, dyrektora Centrum Informacji Regionalnej ONZ w Belgii; Mariana Amatullo, Prezesa Cumulus International Association of Universities and Colleges of Art, Design and Media; Isabelę Roig, Dyrektora Wykonawczego BcD Barcelona Design Centre i Prezesa World Design Weeks oraz Marca Viardota, Dyrektora Marketingu i Projektów Grupy Roca.
Od początku istnienia konkursu jumpthegap® wzięło w nim udział ponad 28.600 profesjonalistów ze 150 krajów. W tegorocznej dziesiątej edycji zarejestrowano 2.165 uczestników ze 102 krajów i łącznie 377 projektów.
Okrągły stół - wkład projektu w zrównoważony rozwój
Ceremonię wręczenia nagród poprzedziła dyskusja przy okrągłym stole z międzynarodowym panelem ekspertów, w skład którego weszli wybrani członkowie jury tej edycji konkursu: Andrea Trimarchi, Mariana Amatullo, Somi Kim, Deborah Seward i Isabel Roig.
Pod hasłem „Projekt - siła napędowa bardziej zrównoważonej przyszłości”, okrągły stół przedyskutował wkład projektu w nowe wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem.
Wszystkie szczegóły dotyczące ceremonii wręczenia nagród oraz wybranych projektów dostępne są na stronie www.jumpthegap.net
|||||||||||||||||
Więcej informacji na temat zwycięskich projektów:
„P-Kit” to oszczędny, biodegradowalny zestaw do badania moczu w łazience. Zestaw składa się z torebki, którą rozwija się, by można było położyć ją na desce toaletowej i posiada miejsce na umieszczenie plastikowego pojemnika do pobrania próbki. Po oddaniu moczu użytkownik powinien przykryć i odłożyć pojemnik. Po około 60 sekundach nakrętka butelki sama prezentuje wyniki testu, który pozwala wykryć symptomy i obecność takich chorób jak cukrzyca, infekcje układu moczowego, zarażenia dróg moczowych, HIV, malarię lub zapalenie płuc. W ten sposób łazienka staje się także miejscem do oceny stanu zdrowia. Wszystkie elementy zestawu są wykonane z wyprodukowanego na bazie roślin bioplastiku, przez co są biodegradowalne i nie zawierają szkodliwych substancji chemicznych.
Projekt przyczynia się do realizacji następujących Celów zrównoważonego rozwoju: SDG 3 (Dobrej zdrowie i jakość życia), SDG 12 (Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja) oraz SDG 14 (Życie pod wodą).
„Ikigai” to inteligentne lustro przeznaczone dla osób z wczesnymi oznakami demencji, opóźniające i minimalizujące poznawcze, psychologiczne i behawioralne skutki tej choroby. W tym celu lustro proponuje codzienne ćwiczenia oparte na wbudowanej technologii rozpoznawania twarzy. Rutynowe ćwiczenia podzielono na dwie części - poranna rutyna składająca się z czterech ćwiczeń stymulujących rozpoznawanie teraźniejszości, wspomnień, smaków, umiejętności wiedzy użytkownika oraz wieczorna rutyna relaksacyjna przed snem. Czynności te mogą być monitorowane i konfigurowane przy użyciu smartfona.
Projekt przyczynia się do realizacji następujących Celów zrównoważonego rozwoju: SDG 3 (Dobrej zdrowie i jakość życia), SDG 5 (Równość płci), SDG 10 (Mniej nierówności), SDG 12 (Odpowiedzialna konsumpcja i produkcja), SDG 13 (Działania w dziedzinie klimatu), SDG 14 (Życie pod wodą) i SDG 15 (Życie na lądzie).
„Essential water” (niezastąpiona woda) to projekt mający na celu zmniejszenie zużycia wody wykorzystywanej do prania ubrań poprzez wykorzystanie nadwyżkowej wilgotności z pranej odzieży i środowiska pralni, a także recyclingu brudnej wody zużytej w procesie prania. W tym celu zintegrowano podwójny system - z jednej strony generator wody atmosferycznej wytwarzający nową wodę, a z drugiej strony system filtrowania wody stosowanej do prania. Urządzenie wyposażone jest w 75-litrowy zbiornik wody, który zapewnia wystarczającą ilość wody na kilka załadowań pralki.
Projekt przyczynia się do realizacji następujących Celów zrównoważonego rozwoju: SDG 6 (Czysta woda i warunki sanitarne), SDG 11 (Zrównoważone miasta i społeczności) oraz SDG 13 (Działania w dziedzinie klimatu)
Projekt zatytułowany „Przeprojektowanie katastrofy” proponuje domowy moduł dla społeczności afrykańskich z trudnym dostępem do wody, integrujący dach z systemem oczyszczania skroplonej wody i deszczówki przy użyciu energii wytwarzanej przez panele słoneczne. Rozwiązanie to pozwoliłoby rodzinom na samowystarczalność pod względem wody pitnej i tym samym poprawiłoby ich higienę osobistą i zminimalizowało ryzyko chorób związanych z użytkowaniem zanieczyszczonej wody. Na dachu można oczyścić 160 litrów wody, która byłaby wykorzystywana w domu głównie w kranach i instalacjach sanitarnych. Projekt tego modułu zapewnia także efektywniejszą wentylację domu z poszanowaniem dla tradycyjnego stylu zabudowań społeczności afrykańskich.
Projekt przyczynia się do realizacji następujących Celów zrównoważonego rozwoju: SDG 6 (Czysta woda i warunki sanitarne)
||||||||||||||||
O jumpthegap®
jumpthegap® to międzynarodowy konkurs projektów promowany przez firmę Roca od 2004 roku. Konkurs organizowany jest raz na dwa lata we współpracy z BcD Barcelona Design Centre, a jego głównym celem jest stworzenie platformy, na której specjaliści i studenci z zakresu architektury i projektowania z całego świata mogą rozwijać i prezentować swój talent, projektując kreatywne rozwiązania do łazienki. Nowe kierunki rozwoju konkursu łączy zakres wyzwań wynikających z wprowadzonego przez ONZ Programu zrównoważonego rozwoju do 2030 roku, takich jak opieka zdrowotna i higiena, ochrona planety, poszanowanie różnorodności i równy dostęp do innowacji technologicznych. W tym celu konkurs stawia przed nowymi pokoleniami projektantów i architektów zadanie stworzenia realnych i innowacyjnych rozwiązań łazienkowych w przestrzeni publicznej i prywatnej w oparciu o prawdziwie społeczne, otwarte i zrównoważone podejście. Ostatecznym celem wszystkich uczestników jest zaprojektowanie produktu lub usługi, która rozwiązuje którekolwiek z wyzwań zawartych w Programie, wnosi innowacyjną wartość dodaną i jest technologicznie wykonalne.
O Roca
Roca to spółka zajmująca się projektowaniem, produkcją i wprowadzaniem na rynek produktów łazienkowych do projektów architektonicznych, budowlanych i wnętrzarskich. Utworzona w 1917 roku łączy tradycję i wiedzę z pasją innowacyjności i poszanowaniem dla środowiska naturalnego, by zaspokajać potrzeby ludzi i przyczyniać się do poprawy jakości życia społeczeństwa.
Wprowadzając zrównoważony rozwój we wszystkich swoich procesach produkcyjnych oraz angażując się w ochronę lepszej planety dla przyszłych pokoleń, Roca wdrożyła wyżej opisaną filozofię w 170 krajach, w których działa, oraz w swoich 84 zakładach i przekazuje ją codziennie ponad 24.000 swoich specjalistów.
Ta firma rodzinna jest liderem na rynku w Europie, Ameryce Łacińskiej, Indiach i Rosji. Jest także widoczna w Chinach i pozostałych krajach Azji, na Bliskim Wschodzie, w Australii i Afryce. W efekcie jest światowym liderem w swoim sektorze.
O Barcelona Design Centre (BcD)
Barcelona Design Centre (BcD) to organizacja koncentrująca się na innowacjach, kreatywnych talentach i promowaniu barcelońskich projektów na całym świecie. Centrum pełni funkcję strategicznego partnera projektów, by tworzyć wspólną wartość wraz z firmami, przedsiębiorcami, profesjonalistami i organizacjami.
Postrzega projekt jako czynnik prowadzący do konkurencyjności, zrównoważonego rozwoju i pozytywnego oddziaływania na społeczeństwo zgodnie z ustalonymi przez ONZ Celami zrównoważonego rozwoju (Program 2030).
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET